27.7-3.8 Erzgebirgen höyryjunat

27.7_Erzgebirge_junamatka_775_logo_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_775_promo_3.jpg

27.7-3.8 ERZGEBIRGEN HÖYRYJUNAT 8 pv. 775 €.

775 € 2hh:ssa, 845 € 1hh, 675 € 3hh:ssa, 550 € nuorisohinta -17 v. Sis. FINNAIR:in lennot Prahaan, 7 yötä hotellissa** aamiaisella Vepjryssä sekä tervetuliais-illallisen, suomalaisen matkanjohtajan johdolla ohjelmaan merkityt bussi- & junamatkat sekä nähtävyydet: Preßnitztalbahnin museorata & rautatiemuseo, Fichtelbergbahn & veturivarikkokierros, Fichtelberg köysiradan matkat m/p, Schwarzenbergin rautatiemuseo, Saksin kapearaiderautateiden museo, August Horch automuseo, Chemnitzin rautatiemuseo, Teollisuusmuseo, Chemnitzin puistorautatie, Augustusburgin kiskoköysirata & linna, Modellbahnland Erzgebirge, Chomutovin rautatiemuseo, vierailut Auhagenin tehtaanmyymälässä ja useammassa pienoisrautatieliikkeessä.

Matkustaminen perinteisellä höyryjunalla Saksan Erzgebirgen kauneimpien laaksojen läpi on ainutlaatuinen kokemus joka saa rautateiden ystävien silmät loistamaan. Nauti höyryjunamatkasta Preßnitztalbahnilla ja lumoudu sen nostalgisesta ilmapiiristä ja viehättävistä maisemista. Koe Fichtelbergbahnin höyryjunamatka Saksan korkeimmalla olevaan kaupunkiin Kurort Oberwiesenthal asemalle 893 m. Nykyään rautatien harrastaja huolehtivat monilla Erzgebirgen paikkakunnilla rautatieliikenteen kukoistusajan perinnöstä.

Erzgebirgessa on paljon nähtävää. Alueen monet satumaiset linnat ja museot kertovat monia kertomuksia menneisyydestä, näet vuosisatoja vanhoja kirkkoja, puuristikko taloja tai moderneja siltoja. Vuoriston monet vanhat kaivoskaupungit viehättävine keskustoineen tekevät Erzgebirgestä löytöretken arvoisen. Erzgebirgen moninaisuus ja rikas kulttuuriperintö yllättää sinut!

27.7_Erzgebirge_junamatka_Fichtelbergbahn_lisa_1_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_fichtelbergbahn_1_2.jpg

KAPEARAITEINEINEN RAUTATIE FICHTELBERGBAHN

Historiallisella höyryjunalla Saksan korkeimmalla olevan kaupunkiin. Vuodesta 1897 lähtien höyryjuna on kulkenut 17,4 km pituisella kapearaiteisella radalla Cranzahlin ja Kurort Oberwiesenthal välillä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_grenzahlin_asema_2.jpg

Granzahlin vuodelta 1880 olevaa asemarakennusta on laajennettu merkittävästi vuosien varrella. Reitillä voit kokea mukavasti Erzgebirgen vuoriston luonnon kauneuden. Junan ikkunan edessä avautuvat tiheät kuusimetsät, vihreät vuoristoniityt ja pienet vuoristokylät. Noin tunnin ajomatkan aikana Fichtelbergbahnin rata nousee lähes 240 metrin korkeuseron.

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_silta_1_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_silta_2_2.jpg

Radan korkeus ja todellinen rautatienostalgia tuntuu varsinkin kun ylitetään mahtava 110 metriä pitkä ja 23 metriä korkea teräksinen Hüttenbachin rautatiesilta Oberwiesenthaler-aseman edessä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_fichtelbergbahn_2_2.jpg

Ratasuunnitelmia alettiin laatimaan Oberwiesenthal kaivoskaupungin liittämiseksi Saksin rautatieverkostoon Chemnitzin ja Chumotovin (via Annaberg ja Vejprty) välisen radan avauduttua vuonna 1872. Rautatien rakentaminen alkoi 1896 ja se avattiin 20.7.1897. Matkustajaliikenne lisääntyi seuraavina vuosina ja turismilla oli kasvava merkitys matkustajaluvuissa. Rahtiliikennekin kasvoi merkittävästi. Suurin rahtiasiakas aina 1990-luvulle asti oli Hammerunterwiesenthalissa sijainnut louhos. Vuoden 1990 jälkeen rata menetti asemansa tärkeimpänä liikennöitsijänä Oberwiesenthaliin ja vuonna 1992 rahtiliikenne lopetettiin. Deutsche Bahnin (DB) tultua radan uudeksi omistajaksi vuoden 1994 jälkeen oli se valmis purkamaan radan tai myymään sen edelleen. Kesäkuussa 1998 Saksin höyryjunayhtiö (BVO Bahn GmbH, nyk. SDG) aloitti radan uutena omistajana. Yhtiö sopeutti toimintonsa ympäröivän alueen matkailuelinkeinon kanssa ja nopeasti saavutti maanlaajuista kuuluisuutta. Erityisesti talviaikaan radan merkitys on yhtä suuri kuin menneinä aikoina, kun se tarjoaa hiihtomatkailijoille helpon ja tyylikkään tavan matkata Neudorfista ja Cranzahlista Oberwiesenthalin hiihtokeskukseen.

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_hoyryveturi_ratapihalla_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_bistrovaunu_2.jpg

Viisi höyryveturia joista vanhin on vuodelta 1933 hoitaa rautatien liikenteen. Osassa junia on buffetvaunu. 

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_ratapiha_2.jpg

Radan pituus: 17.349 km. Raideväli: 750 mm. Käyttönopeus: 25-39 km/h. Pienin kääntösäde: 100 m Suurin kaltevuus: 3.3%. Korkeusero 238 m Käytettävät veturit: DR luokka 99.77-79. Asemat: 9. Rakennelmat: 6 siltaa. Radan korkein kohta: Kurort Oberwiesenthalin asema 893 m. merenpinnan yläpuolella.

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_veturihallit_3_ulko_3.jpg

VETURITALLIT

DG Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft mbH:lla on oma veturien huoltohalli Oberwiesenthalissa. Huoltohalleilla Oberwiesenthalissa on erillinen vaunutyöpaja sekä veturihalli, jonne mahtuu neljä höyryveturia samanaikaisesti.

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_veturihallit_2_2.jpg

Korjaamolla on aina jotain tekemistä. Jos yksi höyryvetureista on ajossa höyryämässä 30 - 40 päivän ajan, ovat muut veturit "Plantag" (kuten veturinkuljettajat ja huolto kutsuvat sitä) toteutetaan toisessa yhdistetyssä korjaamossa. Kattila huuhdellaan ja suoritetaan erilaisia ​​pieniä huolto- ja korjaustöitä. Korjaamo on valmiina hoitamaan myös korjauksia käyttöjakson aikana. Nähtävillä on: hallinosturi, kolme kanavaa vaunujen ja veturien huoltoon, mekaaninen työpaja, vetureita ja vaunuja, jotka ovat kunnossapidossa ja tarvitsevat usein harvinaisia ​​ja epätavallisia oivalluksia.

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_veturi.jpg

Vaunut ja veturit ovat kuitenkin myös koko ajan tiukan kunnon tarkkailun alaisina. Höyryveturit ovat palveluksessa neljä vuotta kerrallaan. Tämän jälkeen on suoritettava välitarkastus. Siitä neljän vuoden kuluttua höyryvetureilla on oltava päähuolto. Silloin veturi puretaan yksittäisiin osiinsa, laakerit valetaan uudelleen, kattilaa tarkistetaan vaurioiden varalta, hitsattuja, ruuveja, vasaroita, maalattuja linjoja ja kaapeleita uusitaan. Koko firman veturihuolto suoritetaan yksinomaan Lokwerkstatt Oberwiesenthalissa joka pystyy suorittamaan suurimman osan työstä - yleensä paikallisten käsityö- ja konepajateollisuusyritysten avustuksella.

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_asema_laiturit_1_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_asema_2_takaa_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_asema_laituri_2_2.jpg

OBERWIESENTHALIN ASEMA

Kurort Oberwiesenthal -asema (5.10.1935 asti vain Oberwiesenthal-asemana) on Saksan korkeimmalla oleva asema. Kaksikerroksinen asemarakennus (joka koostuu kolmesta rakennusosasta) on tyypillinen Erzgebirgen alueen asemarakennus. Asemarakennuksessa on myös Fichtelbergbahnin rautatiehallinton tilat.

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_asema_sisa_2.jpg

Aseman odotushallissa on pienoisrautatie ja muuta kiinnostavaa katseltavaa.

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_KORTTI_2.jpg

KURORT OBERWIESENTHAL

Tämä Saksan korkeimmalla sijaitseva 2156 asukkaan idyllinen vuoristokaupunki sijaitsee Erzgebirgen vuoristossa 914 metrin korkeudessa Fichtelgebirg vuoren juurella Tsekin rajan tuntumassa. Kaupunki on perustettu vuonna 1527. Kaupungissa on talviurheilukeskus ja hiihtoon liittyviä palveluja. Mäkihyppylegenda Jens Weißflog on kotoisin Oberwiesenthalista ja hänellä on nykyisin kaupungissa omaa nimeään kantava hotelli.

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_hissi_2_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_hissi_1_2.jpg

FICHTELBERGIN KÖYSIRATA

Fichtelberg-köysiratarata on Saksan vanhin köysirata, joka aloitti toimintansa joulukuussa 1924. Se kulkee laakson asemalta (905,5 m) ylä-asemalle (1208,9 m). Matka 44 paikkaisella kabiinihissillä kestää kolme ja puoli minuuttia.

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_vuoristomaja_1_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_vuoristomaja_2_3.jpg

Ylhäällä Fichtelbergin huipulla 1214,79 metrin korkeudessa on Fichtelberghaus, jossa on 31 m. korkea näköalatorni, sääasema ja ravintola terasseineen.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_1_3.jpg

PRESSNITZTALIN KAPEARAITEINEN RATA

Preßnitzinlaakson rautatie (Preßnitztalbahn) oli Saksissa toiminut kapean raidevälin rata Saksassa. Rata alkoi Wolkensteinista, joka sijaitsi vakiolevyisellä Annaberg-Buchholz – Flöhan radalla ja kulki Preßnitzjoen laakson halki Böömin rajalle Jöhstadtiin. Se puretiin 1980-luvun jälkipuoliskolla, mutta siihen kuulunut Steinbach – Jöhstadtin osuus rakennettiin uudelleen museoradaksi Saksojen yhdistymisen jälkeen.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_7_lisa_rata_2.jpg

Radan rakentaminen alkoi 1891 ja se avattiin 1.61892. Toukokuussa 1893 rataa jatkettiin Böömin rajalle. Useita suunnitelmia oli yhdistää rautatie Böömin vakiolevyiseen rataverkkoon tarkoituksena kuljettaa rataa hyväksikäyttäen ligniittiä Mostin altaalta Saksaan. Ehdotettu yhteys, johon olisi kuulunut raja-asema Komotau/Chomutov – Reitzenhain – Flöhan ratojen varrella sijaitsevassa Reizenhainissa, hylättiin kuten myös suunnitelmat jatkaa Chomutov – Vejprty/Reitzenhainin rataa. Vuodesta 1911 rahtia kuljetettiin käyttäen rahtitrailereita.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_3_2.jpg

Preßnitzinlaakson rata oli viimeinen Saksissa toiminut kapean raidevälin rata, jonka Itä-Saksan hallinto sulki. Matkustajapalvelut lopetettiin 1984, Niederschmiedebergissä sijainneen jääkaappitehtaan rahdin kuljetus lopetettiin 1986. Radan vaiheittainen purkaminen kesti vuosia, aina kesään 1989. Radalla käytössä olleita vetureita ja vaunuja siirrettiin palvelemaan muita kapean raideleveyden ratoja ja osa poistettiin käytöstä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_6_lisa_3.jpg

Jo niinkin aikaisin kuin vuonna 1988 perustettiin Interessengemeinschaft Preßnitztalbahn -seura Goßrückerswaldessa suojelemaan rataa. Sen tarkoituksenä oli säilyttää ne viimeiset viimeiset rippeet radasta, jotka siitä oli jäljellä sen purkamisen jälkeen. Saksojen yhdistymisen jälkeen kerho järjestäytyi ja esitti aikomuksensa rakentaa uudelleen ainakin osan entisestä kapean raideleveyden radasta.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_4_2.jpg

PRESSNITZTALIN MUSEORATA

Radan uudelleen rakentaminen alkoi Jöhstadin aseman veturitallin kunnostamisella vuonna 1990. Sitä seuranneina vuosina rata Jöhstadtistä Steinbachiin saatiin hiljalleen rakennettua. Kahdeksan kilometriä kunnostettua 750 mm kapearaiteinen rautatietä välillä Jöhstadt (kork. 684 m.) – Schmalzgrube – Steinbach mukaan lukien asemat ja suuri määrä vaunuja ja vetureita, on kunnostettuna 1970-luvun tyyliin.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_2_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_steinbach_lagerhause_2.jpg

Steinbachin asema on  kapearaiteisen rautatien klassinen kauttakuljetusasema, jossa on veturihuolto (vesitalo) ja lastauslaitureita ja sivuraiteita. Nykyään asema on museon rautatien pohjoisin ja matalimmalla (kork 543 m.) oleva asema.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_johstadt_asema_2.jpg

Jöhstadtin asema on rautatieaseman veturien, huollon, hallinnon ja rautatiemuseon kotipaikka.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_matkustajavaunu_2.jpg

Nykyinen veturipuisto on yksi laajimmista ja monipuolisimmista kokoelmista reitin pituuteen verrattuna kun museoradan pääasiallinen painopiste on saksalaiset kapearaiteiset rautatiet 1960-luvulta 1980-luvulle ja sen käyttökuntoinen kalusto.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_johstadt_museovaunut_3.jpg

Preßnitztalbahnin matkustajavaunujen kokoelma on poikkileikkaus Saksin kaparaiteisten rautateiden 1.-4 luokan eri vaunutyyppeistä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_tavaravaunut_2.jpg

Useat tavaravaunut osoittavat kapearaiteisten rautateiden monipuolisen käytön tavaroiden kuljetuksessa.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_johstadt_museo_pienosrautatie_2_KUVAT_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_pressnitztal_johstadt_museo_pienosrautatie_2.jpg

Pienoisrautatiet löytyvät Jöhstadin asemahallista ja museohallista.

27.7_Erzgebirge_junamatka_rittergrun_museo_2_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_rittergrun_museo_1_2.jpg

SAKSIN KAPEARAITEISTEN RAUTATEIDEN MUSEO

Museorakennus on Königlich Sächsischen Eisenbahnen kaperautateiden standardi asema. Palveluhuoneet sijaitsivat pohjakerroksessa, mutta yläkertaa käytettiin myös asuntoa. Asemahallissa on museon näyttely sekä paikallishistorian näyttely. Matkamuistomyymälä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_rittergrun_museo_3_2.jpg

Pienoisrautatienäyttelyssä Fichtelbergseilbahn ja HO-rata. Vitriineissä on nähtävillä HOe-Bahn, HO, Oe  kalustoa.

27.7_Erzgebirge_junamatka_rittergrun_museo_4_2.jpg

Veturitalleilla on mm. moottoriresiina. Yli 30 matkustaja- ja tavaravaunun lisäksi useita höyry- ja dieselvetureita. Kokoelma vaihteita ja signaalilaitteistoa.

Höyryvetureita: 0 3616-5 (Güterzugdampflokomotive Baujahr 1940 / Reko 1960), 52 8183-7 (Güterzugdampflokomotive, Baujahr 1943 / Reko 1967), 58 3049-2 (Güterzugdampflokomotive, Baujahr 1920/1961), 75 501 (Personenzugtenderlokomotive Baujahr 1915, 86 1049-2 (Güterzugtenderlokomotive Baujahr 1932), 94 2105-8 (Güterzugtenderlokomotive Baujahr 1923, FL B (Dampfspeicherlokomotive Baujahr 1956).

Dieselvetureita: 106 992-1 (Diesel-Rangierlokomotive Typ V60D, Baujahr 1979), 112 516-0 (Diesellokomotive Typ V100, Baujahr 1973), 118 776-4 (Diesellokomotive Typ V180, Baujahr 1969).

27.7_Erzgebirge_junamatka_Schwatrzenberg_rautatiemuseo_2_paakuva_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_Schwatrzenberg_rautatiemuseo_5_2.jpg

SCHWARZENBERGIN RAUTATIEMUSEO

Schwarzenbergin rautatiemuseossa on todella näkemisen arvoinen normaaliradan kalustonäyttely joka onkin yksi Saksin suurimmista. Veturihalleilla ja ratapihalla on nähtävissä 140 vuotta Erzgebirgen rautatiehistoriaa.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Schwatrzenberg_rautatiemuseo_3_vaunut_2.jpg

Historiallisia höyryvetureita, kisko-trabantteja, dieselvetureita, matkustaja- ja tavaravaunuja. Museon ylpeydenaihe on Höyryveturin 50 3616 (vuodelta 1940) vetämä juna, jossa on historialliset alkuperäiset matkustajavaunut.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Schwatrzenberg_rautatiemuseo_4_huolto_22.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_Schwatrzenberg_rautatiemuseo_1_opasteet_2.jpg

Nähtävillä on historiallista signaalilaatikoita ja signaaliteknologiaa sekä museoaseman alkuperäinen odotushalli. Museossa on bistro terassi ja kioski jossa myynniissä rautatieaihesta tavaraa.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pienoismallimaailma_1_2.jpg

ERZGEBIRGEN PIENOISRAUTATIEMAAILMA

Modellbahnland Erzgebirge on vuonna 2001 avattu rautatie-näyttely. 770 m²: n suuruinen näyttelyalue esittää Annabergin entisen hallintopiirin rautatiet 1980-luvulla. Näyttelyrata on lajissan Euroopan suurin 1:32 eli I koon rata. Siinä on 660 metriä rataa, 290 vaihdetta, 30 junaa, 450 rakennusta ja 40.000 puuta, valo- ja äänitehosteita mm. päivä muuttuu yöksi. Bistro ja shoppi.

27.7_Erzgebirge_junamatka_pienoismallimaailma_2_2.jpg

Näyttelyssä on esillä Zschopautalbahn (Abschnitt Wolkenstein–Bärenstein), Bahnstrecke Königswalde–Annaberg-Buchholz ob Bf, Schmalspurbahn Cranzahl–Kurort Oberwiesenthal (Fichtelbergbahn), Schmalspurbahn Wolkenstein–Jöhstadt (Preßnitztalbahn), Anschlussbahn Schönfeld-Wiesa–Papierfabrik.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Augustusburgin_linna_1_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_Augustusburgin_linna_2_2.jpg

AUGUSTUSBURGIN LINNA

Romanttisessa Zschopaun laaksossa Schellenbergin vuorella 516 metrin korkeudessa sijaitsee Schloss Augustusburg, linna jota kutsutaan usein ”Erzgebirgen Kruunuksi”. Saksin ruhtinas Augustuksen vuosien 1568-1572 välisenä aikana metsästys- ja huvilinnaksi rakennettuma linna ei ole tunnettu ainoastaan vaikuttavasta historiallisesta ilmapiiristään sillä linnassa on myös moottoripyörä-, metsästys- ja ornitologiamuseot. Monumentaalisuuden ja museoidensa johdosta sitä pidetään yhtenä Keski-Euroopan kauneimmista renessanssin linnoista. Linnan Venus salissa on saksankielisen maailman harvinaisuus, 1500-luvun on seinämaalaus joka esittelee Tannhäuserin legendaa. Viereisissä huoneissa on näytteillä aseita, historiallisia huonekaluja ja vaatekappaleita, jotka kuvaavat elämää vaaliruhtinaan palatsissa renessanssin aikoina.

Augustusburgin linnankirkossa olevat Cranach-alttari että Cranach-pyhäkkö säteilevät koko kauneutensa ja alkuperäisen loistonsa veroisina. Lucas Cranachin nuoremman (1515-1586) valloittavalla sakraali-kuvalla on arvaamaton historiallinen arvo Saksille, sillä se on ainoa vaaliruhtinasperheestä säilynyt maalaus. Linnan kellarissa on keski-aikainen kidutuskammio museo. Linnassa on ravintola terasseineen ja matkamuistomyymälä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Augustusburgin_linna_5_2.jpg

Linnassa on myös kiesinäyttely jossa on historiallisia Saksin ruhtinaiden vaunuja ja rekiä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Augustusburgin_linna_4_2.jpg27.7_Erzgebirge_junamatka_Augustusburgin_linna_3_2.jpg

Linnassa on moottoripyörämuseo, jossa on monia ainutlaatuisia näyttelyitä moottoripyörän historiasta.. 1200 m²: n näyttelyalueella on moottoripyörän tekninen kehitys vuodesta 1885 nykypäivään näyttävästi esillä 175 moottoripyörän esittelemänä. Ainutlaatuisena maailmassa museo esittelee Zschopau-moottoripyöräyhtiöiden DKW: n, Auto Unionin ja MZ: n historiallista kehitystä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_augustusburg_hissi_1_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_augustusburg_hissi_2_2.jpg

AUGUSTUSBURGIN KISKOKÖYSIRATA (Drahtseilbahn Augustusburg)

Augustusburgin kiskoköysirata on Saksissa käytössä oleva funikulaari. Se yhdistää Erdmassdorfin kylässä Annaberg-Buchholz–Flöhan radan varrella sijaitsevan Erdmannsdorf-Augustusburgin rautatieaseman vuorella sijaitsevaan Augustusburgin kaupunkiin. Kahdeksan minuutin ajomatka radalla on mieleenpainuva kokemus. Turismin kasvun myötä havaittiin 1900-luvun alussa tarve luoda yhteys Augustusburgin ja sen rautatieaseman välille, ja toiminta alkoi 1911. Kiskoköysirataa on huollettu ja korjailtu viimeksi 2005-2006. Vuonna 1986 hankittiin uudet vaunut. Asemat on säilytetty historiallisessa asussaan, ja ne ovat kansallisten monumenttien listalla.

Kiskoköysiradan tekniset tiedot:

Radan pituus: 1239 m. Korkeus: 168 m. Suurin jyrkkyys: 20%. Vaunuja: 2. Vaunun kapasiiteetti: 77 matkustajaa joista istumapaikkoja 36 ja seisomapaikkoja 39. Kuvaus: yksiraiteinen, ohituspaikka. Suurin nopeus: 3 m/s. Radan leveys: 1000 mm. Vaunun paino paino 9 tonnia. Matka-aika: 8 minuuttia. Voimanlähde: sähkö.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Erzgebirgbahn_juna_2.jpg

DB-REGIONETZ EZRGEBIRGBAHN (D)

Erzgebirgsbahnilla on Saksissa 217 kilometrin pituinen linjaverkosto. Vaihtelevassa maastossa kulkeva rata seuraa usein vuoristopuron kulkua, kulkee pitkissä tunneleissa ja kapeiden laaksoissa tai jyrkkiä kallion reunoja pitkin. Erzgebirgsbahnissa matkustaminen on erityinen kokemus, kun nousua on jopa 2,5 % ja kurvi voi olla 180 astetta. Liikennöinti tapahtuu pääasiassa 16 modernin Siemens VT 642 "Desiro Classic" - diesel-moottorivaunukaluston liikennöimänä. Erzgebirgsbahn hallitsee lähes koko liikennettä reittiverkostossaan. SIEMENSin 41700 mm: n pituisissa kaksiosaissa yksiköissä on mukavat matalat lattiat, polkupyörätilat ja wc.

Annaberg-Buchholz – Flöhan rata, joka tunnetaan myös Zschopaunlaakson ratana (Zschopautalbahn), on Saksissa toimiva sivuraiderata, joka yhdistää Annaberg-Buchholzin ala-aseman (unt Bf) ja Vejprty – Annaberg-Buchholzin radan Flöhaan ja joka kulkee Zschopaunlaakson halki Wolkensteinin ja Zschopaun kautta. Se on ollut vuodesta 2001 DB Region tytäryhtiön Erzebirgsbahnin liikennöimänä. Kaikki junien kulkuun liittyvät toiminnot on hoidettu Annaberg-Buchholzista käsin. Liikenne jatkuu Flöhan kautta Chemnitziin, josta on enemmän yhteyksiä ympäröivälle alueelle.

27.7_Erzgebirge_junamatka_chemnitzin_paarautatieasema_1_2.jpg

CHEMNITZIN PÄÄRAUTATIEASEMA

Chemnitz Hauptbahnhof kuuluu Deutsche Bahn AG: n asemaluokkaan 2. Päivittäin 11.000 matkustajaa kulkee aseman kautta ja noin 350 lähijunaa pysähtyy siellä. Chemnitzin päärautatieasema on Saksan suurin rautatieasema, jossa ei ole kaukoliikenteen rautatieyhteyttä. Chemnitzin päärautatieaseman rakennus on tyypillinen historiallinen rakennus, joka on rakennettu vuonna 1872. Asema uusittiin kansainvälisen modernismin tyyliin vuosina 1973-76. Asemahalli on on 125 metriä pitkä ja siellä on myös liiketiloja.

27.7_Erzgebirge_junamatka_chemnitzin_paarautatieasema_2_2.jpg

Asemahallista löytyy myös kolikoilla toimiva pienoisrautatie.

27.7_Erzgebirge_junamatka_chemnitz_1_2.jpg

CHEMNITZ

Nimitys "Modernin kaupunki" sopii tuskin mihinkään muuhun Saksan kaupunkiin niin kuin Chemnitziin. Chemnitz puhkesi kukkaan teollisen modernismin aikakautena, joka antaa yhä impulsseja Saksan talouden ja tieteen dynaamiselle kehitykselle, ja samanaikaisesti sieltä löytyy kulttuurillisen ja arkkitehtonisen modernismin vaikutteita. Toisen maailmansodan aikana kaupunki tuotti lähes yksinomaan sotatarvikkeita. Sitä pommitettiin raskaasti, ja se tuhottiin 3. maaliskuuta 1945 lähes täysin. Vuoden 1945 lähes täydellisen tuhoutumisen jälkeen Chemnitzin keskustaa ei koskaan rakennettu täysin uudelleen.

27.7_Erzgebirge_junamatka_chemnitz_2_2.jpg

Vasta Saksojen yhdistymisen jälkeen nimekkäät arkkitehdit suunnittelivat keskustalle täysin uusia rakennuksia, urbaanin kävely- ja ostoskadun ja onnistuneen sekoituksen historiallista ja nykyaikaa. Vanhan raatihuoneen korkeasta tornista on paras näkyvyys torille ja kaupungin kattojen ylle.

27.7_Erzgebirge_junamatka_chemnitz_3_2.jpg

Raatihuoneen tornivahti, joka toimi kaupungin kronikoitsijana ja vahtina vuodesta 1488 lähtien, ottaa vielä tänäänkin vieraat vastaan perinteisessä asussaan ja vie heidät mukanaan retkelle kaupungin historian vuosisatoihin. Barokkinen Siegertsche Haus, runsaasti koristeltu kauppahalli ja kaupunginkylpylä, modernin monumentti, sekoitettuna kauppakujiin, gastronomiaan, vapaa-ajan ja kulttuurilaitoksiin, muodostavat yhdessä vanhan keskustan kanssa viehättävän kontrastin onnistuneille toimisto- ja asuinrakennuksille.

Pienoisrautatie liikkeitä/ -osasto Chemnitzissä: Spielwaren u. Modellbahnen Heilmann; Palmstraße 8, An- & Verkauf; Str. der Nationen 100, Bastel Dehs; Ricarda-Huch-Straße 12, SPIELE MAX GmbH; Galerie Roter Turm Neumarkt 2 ym.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Chemnitzin_rautatiemuseo_1_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_Chemnitzin_rautatiemuseo_2_2.jpg

SAKSIN RAUTATIEMUSEO

Saksi on rautateiden maa. Vuosina 1897-1900 rakennettin yksi Saksan suurimmista järjestelyratapihoista Chemnitzin Hilbersdorfin alueelle. Osa siitä - Bahnbetriebswerk tavaraliikenteen vetureille on nyt Saksin rautatiemuseona. Näyttely esittelee Saksin ja erityisesti Chemnitzin alueen rautateiden kehitystä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Chemnitzin_rautatiemuseo_4_2.jpg

Laajan höyry-, dieseli- ja sähköveturi kokoelmien lisäksi museossa on laaja valikoima käyttökelpoisia kiskoajoneuvoja.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Chemnitzin_rautatiemuseo_5_2.jpg

18 höyryveturia, 16 dieselveturia ja kolme sähköveturia sekä 40 matkustaja- ja tavaravaunua. Museossa on höyryvetureita 38 205, 43 001, 75 515 ja 86 001, dieselvetureita V 180 141, 219 003, V 60 1001 ja sähkövetureita 254 059 ja E 44 045.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Chemnitzin_puistorata_1_2.jpg

CHEMNITZIN PUISTORAUTATIE

Parkeisenbahn Chemnitz (PEC) on kapearaiteinen vuonna 1954 avattu puistorata Chemnitzissä. Raideväli on 600 mm. Rata on 2,3 km pituinen. Radalla on "Küchwaldwiese" asema sekä Tennisplätze ja Bw/Kosmonautenzentrum seisakkeet. Radalla on vuosittain yli 110 000 matkustajaa.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Chemnitzin_puistorata_3_2.jpg

Radalla on kuusi dieselveturia, kaksi höyryveturia joista toinen Henschelin vuonna 1948 rakentama Riesa-luokan höyryveturi, yhdeksän matkustajavaunua, tavaravaunuja ja muutaman muun erikoisvaunu. Veturinkuljettajaa ja asemamestaria lukuun ottamatta lapset ja nuoret hoitavat radan muut työtehtävät ja näin tutustuvat rautatieläisen maailmaan.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Chemnitzin_puistorata_2_2.jpg

"Küchwaldwiese" aseman sisäpihalla on myös 200 m2 215 metriä pitkä LGB-koon pienoisrautatie. Asemalla on myös Bistro terasseineen.

27.7_Erzgebirge_junamatka_chemnitzin_teollisuusmuseo_1_2.jpg

TEOLLISUUSMUSEO

Chemnitzin teollisuusmuseo (saks. Industriemuseum Chemnitz) esittelee maakunnan teollisuushistoriaa. Museo esittelee moottorien, autojen, rautatiekaluston ja työkalujen valmistusta sekä teollisuuskaupungin ihmisten elämää. Museo toimii entisessä moottoritehtaassa. Pysyvän näyttelyn esittelee teknisen kehityksen sekä sen vaikutukset Saksin yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen historiaan aina 1700-luvun lopusta, Saksin teollistumisen aikakaudesta nykypäivään. Chemnitzin tervamuumio on muumioitunut ruumis, joka on ollut yleisön nähtävillä Saksin teollisuusmuseossa.

27.7_Erzgebirge_junamatka_chemnitzin_teollisuusmuseo_2_2.jpg

Näyttely on jaettu aiheisiin, jotka antavat käsityksen Saksi teollisuushistorian tärkeimmistä alueista kaivosteollisuudesta, tekstiiliteollisuudesta, koneenrakennusteollisuudesta ja modernista autoteollisuudesta sekä esitellään teollistumisen sosiaalisia seurauksia. Näytteillä on moottoriajoneuvot, moottoripyörät ja polkupyörät sekä tekstiili-, kirjoitus- ja laskukoneet, "DKW-torni",

27.7_Erzgebirge_junamatka_zwickaun_paarautatieasema_2.jpg

ZWICKAUN PÄÄRAUTATIEASEMA

Asema avattiin vuonna 1845, jonka jälkeen asema muodostui tärkeäksi alueelliseksi risteykseksi. Matkustajaliikenteen lisäksi asema oli myös tärkeä tavaraliikenteen kannalta ja oli pitkään Saksin suurin tavara-asema Zwickaun kivihiilikaivosalueen kaivosteollisuuden vuoksi. Kaivoksen lopettamisen ja taloudellisen taantuman jälkeen asema on menettänyt merkitystänsä. Vielä muutama vuosi sitten oli kaukojunaliikennettä, mutta nykyään on vain paikallisjunien ja S-Bahn:in liikennettä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_zwickau_KORTTIKUVA.jpg

ZWICKAU

Noin 100 000 asukkaan Zwickau on Saksin neljänneksi suurin kaupunki. Entisen kangas- ja kaivoskaupungin historiallinen keskusta on restauroitu rakkaudella. Zwickaussa on runsaasti ainutlaatuisia monumentteja ja mielenkiintoisia rakennuksia ja aukioita. Kaupungissa on August Horch -museo, Robert Schumannin talo. Tietysti kaupungin keskustasta löytyy oluttupia, kivoja ruokapaikkoja, ostosmaailmoja, kauniita puistoja. Käymme Hanka Gützold Fachgeschäft für Modelleisenbahnen pienoisrautatie liikkeessä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_zittaun_automuseo_1.jpg

AUGUST HORCH MUSEO

Vuodesta 2000 on entisessä Audin tehtaassa toiminut August Horch -museo, joka esittelee Zwickaussa valmistettuja kulkuneuvoja ja autonvalmistuksen kehittymistä. Yli sata vuotta vanhan läntisen Saksin autoteollisuuden historiaa.

August Horch (1868-1951) oli saksalainen autonvalmistuksen pioneeri. Hän perusti A. Horch & Cie-yhtiön, jonka ensimmäinen auto valmistui vuonna 1901. Yhtiö muutti Zwickauhun vuonna 1904. Horch riitautui perustamansa yhtiön kanssa, jonka seurauksena hän uuden yhtiön Horch Automobil-Werke GmbH. Hän joutui vaihtamaan myös yhtiönsä nimen. Uudeksi nimeksi tuli Audi Automobilwerke GmbH. Zwickaussa on valmistettu Horch- ja Audi-merkkisiä autoja ennen toista maailmansotaa ja Trabanteja sodan jälkeen.

27.7_Erzgebirge_junamatka_zittaun_automuseo_2.jpg

Osittain ainutlaatuisilla näyttelyillään August Horch -museo kuvastaa alueellisen autoteollisuuden keskeisiä vaiheita. Näyttelytilan kokonaismäärä on 6500 m2. Pysyvässä näyttelyssä on noin 160 ajoneuvoa (autot, moottorit, moottoripyörät jne.)

27.7_Erzgebirge_junamatka_zittaun_automuseo_3.jpg

Näyttelyn ensimmäisessä osassa näytetään historiallisten merkkien Audi, DKW, Horch ja Wanderer ajoneuvot. Saksalaista Horch-merkkistä autoa valmistettiin vuosina 1904–1940, sekä 1954-1957.

27.7_Erzgebirge_junamatka_zittaun_automuseo_5.jpg

Museon laajennus on omistettu kilpa-autoille 1920-luvun lopulla ja 30-luvulla. Auto Unionin, tarkemmin Horchin kilpa-autojen osasto valmisti vuosina 1934-1939 lisäksi kuuluisia, Ferdinand Porschen uutta 750 kg-kilpaluokkaa varten suunnittelemasta P-Wagenista syntyneitä Auto Union tyyppien A-D Grand Prix-kilpureita.

27.7_Erzgebirge_junamatka_zittaun_automuseo_4.jpg

Tämän jälkeen Zwickaun autoteollisuus vuoden 1945 jälkeen – alkaen heti Trabantin sodanjälkeisestä tuotannosta nykyiseen VW: n tuotantoon Zwickau-Moselissa. Näyttelyn kaksi osaa ovat yhteydessä välirakennukseen, jossa on ravintola. Museo-shop.

27.7_Erzgebirge_junamatka_zittaun_automuseo_7_2.jpg

Museon erityispiirre on dioraamojen ajankuvaus. Esimerkiksi museon kävijöille aukeaa katunäkymä 1930 luvulta vähittäismyymä ja parkkipaikka kolmekymmentäluvun autojen edessä. Nostalgisia ajoneuvoja ei ole ahdettu vieri viereen, vaan harkiten, usein sijoitettuna mielenkiintoisesti oman aikakauden ympäristöönsä. Kromi kiiltää ja nahka tuoksuu; jokainen yksilö on entisöity tismalleen alkuperäisen näköiseksi, kuin juuri tehtaalta valmistuneena.

27.7_Erzgebirge_junamatka_zittaun_automuseo_6.jpg

Myös historiallinen huoltoasema jäljitelmä autoineen sekä DDR-bungalow trabantteineen.

27.7_Erzgebirge_junamatka_MARIENBERG_2.jpg

MARIENBERG

Kaivoskaupunki tunnetaan historiallisen vanhan kaupungin renessanssityylistä. Ei vain hopean loisto, vaan myös ajatus Italian renessanssista, ovat jättäneet pysyvän merkkinsä kaupunkiin. Marienberg on varhaisin ja hyvin säilynyt ihanteellinen renessanssiajan kaupunkikompleksi Alppien pohjoispuolella. Suurella neliömäisellä toriaukiolla on Raatihuoneen edessä kaupungin 1521 perustaneen Wettinin ruhtinas Heinrichin patsas.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Annaberg_auhegenin_myymala_2.jpg

AUHAGEN TEHTAANMYYMÄLÄ

Auhagen edustaa luovuutta, haluttua laatua ja asiakaslähtöistä toimitusvarmuutta kohtuullisin hinnoin. Tällä hetkellä Auhagen tarjoaa noin 850 pienoisrautatie tuotetta koossa on H0, TT ja N. Kaikki Auhagenin tuotteet ovat esillä koottuina myymälässä ja niitä näkee myös myymälän pienoisrautatienäyttelyssä. Lisäksi laaja näyttely Auhagenin historiasta


27.7_Erzgebirge_junamatka_Prahan_paarautatieasema_1_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_Prahan_paarautatieasema_3_2.jpg

PRAHAN PÄÄRAUTATIEASEMA (CZ)

Prahan päärautatieasema (Hlavní nádraží) on Tsekin suurin rautatieasema. Suurinta osaa aseman junaliikenteestä hoitaa tsekin valtion rautatiet České dráhy (ČD). Prahan päärautatieasema rakennettiin vuonna 1871. Aseman alkuperäinen nimi oli Keisari Franz Josephin rautatieasema.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Prahan_paarautatieasema_2_2.jpg

Prahan metron rakennustöiden yhteydessä 1972–1979 rakennetiin vanhan jugendtyylisen asemarakennuksen eteen osittain maan alle moderni lisäsiipi, joka toimii samalla kantena sen päältä kulkevalle tielle. Uusi asemarakennus korvasi vanhan toiminnot lipunmyynteineen, mutta käyttöön jäi edelleen alkuperäinen laiturihalli, jonne kulku käy uudelta puolelta tunnelia pitkin. Vanhaan lippuhalliin avattiin kahvila.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Prahan_paarautatieasema_4_2.jpg

2007 tehdyn remontin jälkeen asema muuttui suureksi osaksi ostoskeskukseksi. Asemalla on myymälöiden lisäksi pikaruokapaikkoja, ravintoloita, valuutanvaihto ym.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Komotaun_asema_2.jpg

CHOMUTOVIN PÄÄRAUTATIEASEMA (CZ)

Chomutovin asema (vuoteen 1945 asti saksaksi: Komotau) on neljä rautatielinjan risteysasema. Komotaun-asema avattiin 8. lokakuuta 1870 samaan aikaan kuin Duss-Komotau-rautatie Aussig-Komotau, jota liikennöi Aussig-Teplice-rautatiet.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Komotaun_rautatiemuseo_1.paakuva_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_Komotaun_rautatiemuseo_2_3.jpg

RAUTATIEMUSEO CHOMUTOV (CZ)

Tsekin rautateiden näyttelyssä on lähes 100 erilaista veturia ja vaunua vuonna 1870 valmistetusta höyryveturista aina uudempiin 100 vuotta myöhemmin valmistettuun rautatiekalustoon. Tsekin rautateiden (CD) äskettäin käytöstä poistamaa kalustoa sekä Tsekkoslovakian rautateiden (ČSD) rautatie-, salonki-, matkustaja- ja moottoribussi- ja sähkövetureita sekä dieselmoottoreita, historiallisia vetureita ja rautatiekulkuneuvoja.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Komotaun_rautatiemuseo_3_2.jpg

Suurimmat nähtävyydet ovat höyryveturit esim. pikajunaliikenteen veturi 498.106 "Albatros", jonka nopeusennätys on 162 km / h, Skodan ensimmäinen sodanjälkeen valmistama veturi 534.0301 ja Linzissä 1887 valmistettu höyryraitiotievaunu "Gartenau". Nähtävillä on myös Aussig-Teplitzer rautatieyhtiön salonkivaunu vuodelta 1900, joka on valmistettu F. Ringhofferin tehtaalla Smichovissa Prahassa ja Nesselsdorfer Wagenbaun Kopřivnicessa 1906 paroni Adolph Rothschildille valmistettu salonkivaunu.

27.7_Erzgebirge_junamatka_weipertin_asema_kortti_2.jpg

VEJPRTY / saks.WEIPERT (CZ)

Vejprtyn rautatieasema sijaitsee 712,61 metrin korkeudessa Vejprtyn kaupungin pohjoispuolella Erzgebirge vuoristossa. Vejprtyn asema (vuoteen 1945 asti: Weipert) on Tsekin tasavallan ja Saksan raja-asema. Aseman suuret tilat ja ratapiha ovat pienentyneet asteittain rajat ylittävän liikenteen lopettamisen jälkeen vuodesta 1945. Suuri asemarakennus purettiin suurelta osin keväällä 2012. Vain pohjoinen siipi, jota aiemmin käyttivät Saksin rautatievirkailijat on säilytetty. Se remontoitiin vuonna 2008. Vejprty on edelleen tavaraliikenteen ja kesäviikonloppuisin myös Saksan ja Tsekin välisen matkustajaliikenteen käytössä.


27.7_Erzgebirge_junamatka_Annaberg_1_tori_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_Annaberg_2.jpg

ANNABERG-BUCHHOLTZ

Annaberg-Buchholzin kaupunki sijaitsee sijaitsee Erzgebirgen sydämessä, Chemnitzin ja Oberwiesenthalin välissä, upealla paikalla Pöhlbergin vuoren juurella. Vuonna 1496 perustetun vanhan hopeakaivoskaupungin entisaikojen vauraus on vieläkin nähtävissä kaupungin komeissa taloissa ja upeissa kirkoissa. Annaberg-Buchholz on tärkeä matkailu- ja hallintokeskus sekä alueellinen teollinen ja kaupallinen keskus.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Annaberg_kirkko_2.jpg

PYHÄN ANNAN KIRKKO

St. Annenkirche on rakennettu 1499–1525 ja on yksi Saksan tärkeimmistä myöhäisgoottilaisista kirkkosaleista. Upea sisustus sisältää arvokkaita taide-aarteita, joihin pääsee silmäilemään lähemmin. Muita nähtävyysiä mm. Erzgebirgsmuseum ja sen 1500 luvun hopekaivos "Im Gößner", Manufaktur der Träume, Frohnauer Hammer sepänpajamuseo.

27.7_Erzgebirge_junamatka_Annaberg_juna-shoppi_2.jpg

PIENOISRAUTATIETARVIKEET ANNABERG-BUCHHOLZ

Modelbah Höber:in120 m²: n  myymälä tarjoaa laajan valikoiman pienoisrautatietarvikkeita suurilta ja pieniltä valmistajilta (lukuun ottamatta Märklin HO), liikkuvaa kalustoa ja lisävarusteita. Sekä erikoislehtiä, aikakauslehtiä ja DVD-ohjelmia rautateistä. Tarjouksia ja myös käytettyä kalustoa.

Modellmanufaktur Beckert, Annaberg-Buchholz

Vuonna 2007 perustettu mallinvalmistaja Beckert valmistaa yksinomaan alueellisesti tyypillisiä malleja, jotka on suunniteltu Erzgebirgen ja Etelä-Saksin prototyyppien mukaan. Mallit on valmistettu kaksikerroksisesta kartongista, joka vastaa ohuen vanerin vahvuutta. Yksittäiset levyt on painettu kevyesti ja vedenkestäviksi ja kaikki aukot, kuten ovet ja ikkunat, on jo lävistetty. Lattiat ja erilaiset osat on valmistettu vanerista ja vaneri-ikkunoista.

Erityisesti kapearaiteisten rautateiden ystäville manufaktuuri on katsonut ympäriinsä monilla reiteillä ja valmistanut ne kokonaan. Tähän eivät kuulu ainoastaan asemarakennukset, vaan myös muut tyypilliset mallit. Tällä hetkellä on käynnissä Preßnitztalbahnin, Fichtelbergbahnin, Thumer-verkon, Müglitztalbahnin ja Zittaun kapeakaistaisen verkon reittien asemarakennukset, asuinrakennukset, ravintolat ja tehdasrakennukset. Beckertin valikoima on myynnissä myös Modelbah Höberin liikkeessä.

27.7_Erzgebirge_junamatka_WEIPERT_1_3.jpg

WEIPERT / VEJPTRY (CZ)

Vanhat Erzgebirgen 2891 asukkaan Tsekin Böömin puoleinen Vejptry ja Saksan Saksin puoleinen Bärenstein muodostavan Pöhlbach joen erottavan kaksoiskaupungin. Vuodet 1860-1910 oli Weipertin kukoistuspäiviä. Vuonna 1872 Weipert sai käyttöön Komotau - Weipertin rautatielinjan. 50 tehdasta, pankkirakennusta, hallinto- ja yhteisökeskusta tekivät kaupungin lähes 13 000 asukkaallaan yhden tärkeimmistä Erzgebirgen Böömin puoleisista teollisuuskaupungeista. 2013 avattiin Bärensteinin ja Vejprtyn yhteinen keskus. 150 m päässä hotellista on Travel Free shopping-centrum jossa on muotia, kosmetiikkaa, makeisia ja alkoholia edulliseen hintaan. Eurot käyvät lähes kaikissa Tsekin puolen kaupoissa ja ravintoloissa.

27.7_Erzgebirge_junamatka_WEIPERT_ravintolat_2.jpg

Unter der Linden ravintola olutpuutarhoineen on tunnettu jo 20 vuoden ajan erinomaisesta perinteisestä böömiläisestä keittiöstään, purotaimenistaan ja peura-aterioistaan. Listalla mm. Pilseniläinen gulassi 5 €, Porsaanleike ranskalaisila 6,90 €, 200 g Pippuripihvi ranskalaisilla 15,80 €, Peurapihvi kermaisella sienikastikkeella ja paistetuilla perunoila 9,80 €, voissa paistettu forelli keitetyillä perunoilla 6,90 €. Hanassa Gambrius A-tuoppi 1,50 €, Pilsener Urquel III-tuoppi 1,90 €, Paulaner vehnäolut 2 €. 20 cl valko- tai punaviinilasi 1,90 €. Italialainen grilliravintola pizzeria Al Torrente (avoinna 11-22) tunnetaan pihveistään, pastoista, hampurilaisaterioistaan, salaateistaan, äyriäisherkuistaan ja jälkiruoistaan.

27.7_Erzgebirge_junamatka_BARENSTEIN_1_2.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_BARENSTEIN_2_2.jpg

BÄRENSTEIN (D)

Saksan puolen 2300 asukkan Bärenstein sijaitsee Erzgebirgen keskellä.


27.7_Erzgebirge_junamatka_hotelli_1.jpg

27.7_Erzgebirge_junamatka_hotelli_2.jpg

VEJPRTY/WEIPERT HOTELLI**(CZ)

Hotellissa on aamiaishuone / itsepalvelubaari, maksuton wifi, asiakkaiden käytettävissä on myös keittiö varusteineen jossa on jääkaappi, kirjastonurkkaus ja oleskelutila jossa on tv, shakki & pöytäfutis. Nuoren tytön omistama hotelli on sisustettu räikeän värikkäästi. Hotelli sijaitsee Bärenstein-Vepjrty (Weipert) kaksoiskaupungissa Böömin puolella. Saksan puolelle on vain 100 m. 150 m. päässä on Billa marketti,  ja kolme ravintolaa. Hotellin naapuritalossa on pikku elintarvikepuoti. Tsekin puolen rautatieasemalle on 900 m.

27.7_Erzgebirge_junamatka_hotelli_3.jpg

Erikokoisia 1hh, 2hh ja 3 hh:ita joissa on kirjoituspöytä, vaatekaappi ja kylpyhuone.


27.7-3.8  ERZGEBIRGEN HÖYRYJUNAT MATKAN OHJELMA

27.7 Lauantai (päivän junamatkat 235 km)

Klo 08.15 kokoontuminen Helsinki Vantaa lentoasemalla Terminaali 2 Finnairin Check-in automaatilla  josta jokainen saa boardin card:in / lentolippunsa. Klo 09.40 FINNAIR:in lento lähtee Prahaan. Klo 10.50 kone laskeutuu Prahan lentokentälle. Klo 11.20 bussi lähtee terminaalin ulkopuolelta Prahan päärautatieasemalle. Matkalla klo 12-12.30 ostostauko pienoisrautatieliikessä. Klo 13.00 Bussi saapuu Prahan päärautatieasemalle jossa eväiden ostoa junamatkaa varten. Klo 13.32 Praha hl.n. kaukojuna R 608 Krusnohor (ei ravintolavaunua) > Klo 15:49 Chomutov päärautatieasema junanvaihto. Klo 16:10 >17.32 kiskobussi paikallisjuna Os 5298 Vejprty. Valokuvaustauko Vejprtyn/ Weipert asemalla ja jatkamme kävellen hotelliin. Klo 18.00 sisään kirjoittautuminen hotelliin. Klo 19.00 tervetuliais-illallinen lähiravintolassa.

28.7 Sunnuntai (päivän junamatkat 18 km / 72 min.)

Klo 08.00-09.00 aamiainen. Klo 09.00 kuljetus Jöhnstadtiin ja tutustuminen Preßnitztal:in kapearautatie museorataan ja museoon. Klo 10:05 Jöhstadt höyryjuna P14210 > klo 10:42 Steinbach. Vapataa aikaa tutustua Steinbachin asema-alueseen ja ratapihaan. Kävellen 900 m päähän Widbachin majataloon jossa klo 11-12 Lounas/kahvitauko. 100 m. päästä Wildbachin seisakkeelta lähtee höyryjuna P14223 klo 12:02 Jöhstad:iin > 12:45. Sen jälkeen tutustumme rautatiemuseon näyttelyihin. Klo 15.00 kuljetus hotellille tai Annaberg-Bucholziin.

29.7 Maanantai (päivän junamatkat 34,8 km)                                                      

Klo 08.00-09.00 aamiainen. 09.00 bussi> 09.20 Oberwiesenthalin rautatieasemalle. Klo 10:14 Fichtelberbahn höyryjuna lähtee Cranzahliin. Klo 11.18-13.15 vapaata aikaa tutustu Cranzahlin asemaan ja ratapihaan tai lounastaa Granzahlin aseman bistrossa. Klo 13.15 höyryjuna lähtee Oberwiesenthaliin >klo 14.17. Klo 14.30-15.00 opastettu veturivarikko käynti. Sen jälkeen kävelemme Fichtelbergin hissiasemalle ja nousemme kabiinihissillä 1215 metriä korkean Fichtelberg vuoren huipulle. Tauko näköalaravintolassa maisemia ihaillen. Tulemme yhdessä alas. Sen jälkeen vapaata aikaa Oberwiesenthalissa. Klo 17.45 tai 18.55 lähtö hotellille. Bussi on hotellilla klo 18/ tai klo 19.10.

30.7 Tiistai

Klo 07.00-07.40 aamiainen. Klo 07.45 lähtö Schwarzenbergiin. Klo 09.30 bussi on Schwarzenbergin rautatieasemalla josta kävelemme rautatiemuseon. Klo 10-12 tutustumme Schwarzenbergin rautatiemuseoon. Klo 12-13.30 vapaata aikaa lounastaa tai tutustua Schwarzenbergin linnaan. Iltapäivällä tutustumme vielä klo 14-16 Saksin kapearaiteisten rautateiden museoon. Hotellilla olemme takaisin klo 16.45.

31.7 Keskiviikko

Klo 07.00-08.00aamiainen. Klo 07.45 bussi lähtee > Annabergiin klo 08.06. Klo 08.07 Annaberg-Buchholz unterer Bf lähtee > Regionalbahn Erzgebirgebahn juna Chemnitziin. Juna on Chemnitzin päärautatieasemalla klo 09:20. Chemnitzissä tutustumme Chemnitzin rautatiemuseoon, Park-eisenbahnin rataan ja Teollisuusmuseoon. Vierailu pienoisrautatieliikkeissä: Spielwaren u. Modellbahnen Heilmann, sekä käytettyjen junien liikkeessä. Iltapäivällä vapaata aikaa kaupungilla. Klo 17.36 Regionalbahn Erggebirgebahn juna lähtee Chemnitzin päärautatieasemalta ja saapuu Annabergin asemalle 18:49 josta lähtee bussi klo 19.24. Olemme klo 19.45 hotellilla.

1.8 Torstai

Klo 08.00-09.00 aamiainen. Klo 07.45 bussi lähtee. Klo 09.20 bussi on Schwarzbergin rautatieasemalla. Klo 09:56 Schwarzenberg(Erzg) Erzgebirgebahn juna > Zwickau(Sachs)Hbf klo 10:41. Aamupäivällä tutustumme klo 11.00-12.00 August Horch automuseoon. Käymme Hanka Gützold Fachgeschäft für Modelleisenbahnen liikkeessä. Vapaata aikaa lounastaa ja ostoksille. Klo 13:39 Zwickau(Sachs)Hbf Mitteldeutsche Regiobahn juna > 14:25 Chemnitz Hbf klo 14:36 lähtee> Erzgebirgsbahn juna Erdmannsdorf-Augustusburg seisake 14:51.Klo 15.00 nousemme kiskoköysiradalla Augustusburgin linnaan jonka museoihin tutustumme. Lopuksi aikaa lounastaa linnan ravintolassa. Klo 17:52 Erzgebirgebahn juna > Annabergiin 18:49, josta lähtee bussi klo 19.24. Olemme klo 19.45 hotellilla.

2.8 Perjantai

Klo 08.00-00.45 aamiainen. Klo 08.45 bussi Auhagenin tehtaalle. Klo 10.10-11.15 Auhagen pienoisrautatie tarviketehtaan myymälään tutustuminen. Klo 11.30-12.20 Lounas-/kahvitauko, vapaa-aikaa Marienbergissä. Klo 12.20 bussi Modellbahnland Erzgebirgen näyttelyyn johon tutustumme klo 13.45-14.45 tai 15.45 asti. Näyttelyssä on shoppi ja bistro. Klo 14.50 & 15.50 bussi Annaberg-Bucholtziin jossa on klo 15.00-16.30 vapaata aikaa tutustua kaupungin nähtävyyksin tai lounastaa. Klo 16.30 bussi Annabergistä ja klo 16.40-17.40 tutustuminen Modellbahn Höber pienoisrautatieliikkeeseen. Klo 17.38 bussi > 17.49 hotelli. (Jos kiinnostuneita niin voimme järjestää klo 18.00- tapaamisen paikallisen pienoisrautatiekerhon jäseniltaan. Taksilla takaisin hotellille n. 5-8 € henk.?)

3.8 Lauantai (päivän junamatkat 235 km / 4 tuntia)

Klo 09.00-10.00 aamiainen. Klo 10 lähtö hotellilta kävellen asemalle. Klo 10:25 lähtee paikallisjuna Chomutoviin >klo 11.47. Klo 12-13.50 Chomutovin rautatiemuseoon tutustuminen. Eväiden osto junamatkalle. Klo 14:08 kaukojuna R 611 Krušnohor Prahaan (ei ravintolavaunua). Juna on Prahan Päärautatieasemalla klo 16.26. Lounastauko asemalla. Klo 17.20 metro / bussi lentokentälle. Bussi on kentällä klo 18. Finnairin lento lähtee klo 19:30. Kone laskeutuu Helsinkiin klo 22:35.

1.7_Finnairin_lennot.jpg

Lentoaikataulu: (Lennolla tarjoillan kahvia ja mustikkamehua maksutta).

Meno: Lauantai 27.07.2019 FINNAIR AY 1221 09:40 - 10:40 Helsinki - Praha

Paluu: Lauantai 03.08.2019 FINNAIR AY 1224 19:30 - 22:35 Praha - Helsinki

Sisältää: Finnairin suorat reittilennot Hki-Praha-Hki sis. max 8 kg käsimatkatavaraa & 23 kg matkaravaraa ruumaan.

Varaa matkalle mukaan Euroja, luottokortti ja Tsekin korunoita.

Matkustajilla on oltava passi tai uudenmallinen henkilöllisyystodistus sekä matkavakuutus.

MATKAVARAUS/ PAIKKATIEDUSTELU TÄSTÄ! Puh.varaukset: 044-3034003

Matkanjärjestäjä Blitz Tours Oy 3647/06/Mj. Kuluttajaviraston (www.kuluttajavirasto.fi) vakuusrahaston / valmismatkarekisterin jäsen.  Loydat_meidat_myos_facebookista.jpe

Peruutusehdot

Jos peruutus tapahtuu -48 vrk 75 €, 47-28 vrk ennen matkan alkua peruutuskuluina perimme ennakkomaksun 175 €/hlö. 28 -14 vrk ennen lähtöä peruutuskulut ovat 50 % matkan hinnasta. Tämän jälkeen peruutuskulut ovat 100 %. Huomaa että matkan maksamatta jättäminen ei ole vielä peruutus!